۱- غذای سالمند باید در زمان های مشخص خورده شود.

۲ – سه وعده غذا در هر روز بهتر از یک وعده غذای مفصل است. سالمند نبایدگرسنگی بکشد، اما از مصرف غذاهای خیلی مفصل تا جایی که ممکن است جلوگیری کنید. کمتر از آن حدی که فکر می کنید لازم است غذا بخورید.

۳ – تعداد کالری مصرفی باید به اندازه باشد – نه خیلی کم نه خیلی زیاد.

۴ – رژیم غذایی باید بر حسب چربی ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها متعادل شود

۵- مایعات باید به مقدار مناسب مصرف شود. این مسئله به ویژه در آب و هوای گرم و یا در بیماری اسهال اهمیت بسیار زیادی دارد. البته خوردن مایعات بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر بهتر است محدود شود زیرا باعث بیدار شدن های مکرر برای رفتن به توالت می شود.

۶ – چای و قهوه باید در حد متوسطی مصرف شود و مصرف آن پس از ساعت ۶ بعد از ظهر محدود شود. چای و قهوه نباید بعد از شام و آخر شب مصرف شود زیرا باعث بی خوابی می گردد.

۷ – نیازهای ویژه افراد باید مورد توجه قرار گیرد، برای مثال، کم کردن مصرف نمک درافراد مبتلا به فشار خون و مصرف شکر در دیابت.

۸ – باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی و ادویه جات پرهیز کرد.

۹ – غذاهای قابل دسترس محلی و نیز علایق غذایی فرد باید در توصیه های غذایی مورد توجه قرار گیرند.

۱۰ – قد، استخوان بندی، محدودیت های ویژه، علایق شخصی، غذاهای محلی قابل دسترس باید مدنظر قرار بگیرد.به هر کدام ازاین مسائل باید در رژیم غذایی در هنگام صبحانه، نهار وشام توجه کرد.

۱۱- اگر فرد سالمند دندان های زیادی را از دست داده و یا دندان مصنوعی مناسبی ندارد و جویدن او مشکل است غذاهایی را انتخاب کنید که فیبرهای سفتی نداشته باشند(برای مثال سبزیجات برگدار سبز) .غذاهای سبک و له شده، سبزیجات نرم و میوه جات بسیارمناسب هستند. شیر و محصولات لبنی نیز بسیار مفید می باشند. میوه هایی که نیاز به جویدن زیادندارند مثل موز، مناسب تر است.

۱۲ – تا حد ممکن بهتر است از مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ، کره و چربی های حیوانی
اجتناب شود.

۱۳ – از مصرف سیگار و مشروبات الکلی باید جلوگیری شود.

۱۴ – نفخ شکم و یبوست در سالمندی شایع است. رژیم مناسب می تواند این عارضه را کاهش دهد. اگر این مسئله مشکل ساز شد با پزشک مشورت کنید. اگر امکانات آزمایشگاهی در مرکز بهداشتی وجود دارد، بهتر است تست های زیر حداقل در شروع غربالگری سالمندانی که در معرض خطر هستند و نیاز به معاینات مکرر دارند انجام شود.

قندخون برای دیابت
کلسترول خون
وزن بدن به طور متناوب
فشار خون در فواصل زمانی مکرر

 

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *