مراقبت های پرستاری در سالمندان دارای بیماری های قلبی و عروقی

 

سالمندی تغییراتی را در قلب و عروق به همراه خواهد داشت که منجر به بروز برخی علایم و نشانه ها می شود که تحت عنوان” بیماری های قلبی” شناخته می شوند .پرفشاری یکی از مواردی است که در قسمت قبلی شرح داده شد . موارد دیگری نیز گاهی وجود دارد که موقتی هستند :

• تنگی نفس در اثر فعالیت
• درد قفسه سینه در اثر فعالیت ،مثل،بالا رفتن از پله
• تپش قلب بیمار گونه
• تند شدن ضربان قلب
• التهاب در ساق پاها

مشورت با یک پزشک و خوردن داروهای تجویز شده به صورت منظم بسیار مهم است.دردهای حاد قفسه سینه با فعالیت تشدید می شوند و می توانند به علت کاهش خون رسانی به قلب باشند که معمولاً تحت عنوان آنژین صدری شناخته می شوند .

در این مواقع استراحت فوری و اطلاع دادن به پزشک ضروری است .گاه ممکن است با لخته شدن خون یکی از رگهای قلب بسته شود ، ممکن است رگ های خونی بر اثر روند پیری انعطاف ناپذیر و تنگ شوند که این مسئله به دلیل رسوب مواد چربی و کلسترول در دیواره رگ ها است . این عارضه به عنوان « ترومبوز » یا تشکیل لخته در خون شناخته می شود و می تواند باعث مرگ فرد شود .

در این گونه موارد مراقبت های پزشکی فوری و بستری شدن در بیمارستان ضروری است ،

استراحت مطلق اولین قدم است و بیشترین اهمیت را دارد .

پس از سپری شدن دوره حاد ، فرد باید فعالیت های بدنی سبک مثل قدم زدن در زمان های کوتاه مدت در خانه را انجام بدهد.مدت ورزش را باید به تدریج افزایش داد تا به حد لازم برسد.

در تمام این مراحل مشورت با پزشک ضروری است .

وظایف پرستار . مراقب سالمند آن ها باید بدانند که پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار مهم است . آنچه در زیر می آید نکاتی است که باید پیگیری شود :

1 – جلوگیری از فعالیت بدنی شدید .

2 – انجام فعالیت های بدنی سبک مثل پیاده روی .

3 – پیروی از یک الگوی غذایی مناسب برای کنترل فشار خون

اگر هر کدام از علایم و نشانه های بیماری قلبی مشاهده گردید ، فرد باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گرفته و توصیه های پزشک پیگیری شود

 

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *