مراقبت های پرستاری در سالمندان سکته مغزی(CVA)

حوادث مغزی – عروقی که معمولاً سکته مغزی نامیده می شود ، یک بیماری جدی با نرخ بالای مرگ و میر است و ممکن است منجر به معلولیت های طولانی مدت شود .

در این گونه مواقع رگ های کوچک خونی در مغز پاره می شوند و معمولاً یکی از دلایل آن فشار خون بالاست که منجر به خونریزی در مغز می شود. علت دیگر وجود یک لخته کوچک است که باعث بسته شدن رگ های مغز می شود- این عارضه ترومبوز مغزی نام دارد .

اگر تاثیری که این عارضه روی مغز می گذارد وسیع باشد می تواند باعث فلج یکطرفه بدن شود که به آن « همی پلژی » می گویند . اگر سمت چپ آسیب ببیند، تاثیر آن بر قسمت راست بدن دیده می شود .

نقص های عملکردی بدن بستگی به وسعت خونریزی و محل خونریزی در مغز دارد . در بسیاری از موارد افراد تکلم خود را از دست می دهند . در بسیاری از موارد
استراحت و توان بخشی بیشترین تاثیر را دارد ، و به تدریج می تواند در زمینه بازگشت قدرت حرکت و حتی تکلم مفید باشد .

وظایف و مراقبت های پرستار و مراقب در منزل با سالمند سکته مغزی

برای بازماندگان سکته مغزی فیزیوتراپی که به معنای تمرینات و توان بخشی در قسمت های فلج شده است، بهترین درمان می باشد و بهتر است در محیط روستا و جامعه محلی انجام گیرد.

کارکنان بهداشتی محلی می توانند در این گونه موارد نقش مهمی داشته باشند . آن ها می توانند تمرینات ساده ای را که به بیمار کمک می کند به افراد خانواده آموزش بدهند .

بهتر است همه مفاصل و اندام های فلج شده در یک دامنه حرکتی طبیعی حرکت داده شوند . این حرکات باید آهسته و آرام و حداقل به مدت سی دقیقه و سه بار در روز انجام گیرد .

بهتر است از حرکات تند و نامنظم و وضعیت دهی مفاصل در دامنه خیلی زیاد و هر حرکتی که منجر به درد شود ، خودداری گردد .

کاهش توانایی تکلم موجب یاس و نومیدی برای مبتلایان می شود . خانواده ها بایدآموزش ببینند تا نیازهای افراد مبتلا را مانند کودکان بشناسند . استفاده از صفحه تصاویر و کارت های لغت که به موضو عی اشاره می کنند مفید خواهد بود.

اگر قدرت درک کاهش یافته باشد ، توان بخشی بسیار مشکل می شود و در این گونه مواقع باید منتظر بود تا درک بیمار بهتر شود .

کنترل عوامل خطر در مورد سکته مغزی به منظور پیشگیری از بازگشت و تکرار آن بسیار مهم است. عوامل خطر زایی که می توانند کنترل شوند عبارتند از : فشار خون ، دیابت ، سیگار و کلسترول .

مصرف 50 الی 100 میلی گرم آسپرین در هر روز خطر سکته را در آینده کاهش می دهد .

این موضوع بخصوص برای افرادی که حملات ایسکمی گذرا داشته و بهبود یافته اند ، بسیار مهم است ، و به جلوگیری از سکته مغزی شدید کمک می کند .

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *